Home
Onze muziek
Wie zijn we
Dirigent
Programma
Nieuwsbrief
Fotoalbum
Links
Contact
Kaartverkoop
Vrienden worden
Sitemap

 

Op zondag 21 mei treedt de Sweelinck Cantorij op in de Johannes Kerk in Britsum. 

Tijdstip  : 15.30 uur 

Locatie  : Britsum 

Entree   : Gratis [ bij uitgang collecte ]

 

Zondagmiddag 21 mei kunt u luisteren naar een afwissend programma met volksmuziek uit verschillende landen. Op het programma staan: “The Sprig of Thyme”, een medley van Engelse folksongs bewerkt door John Rutter. Ook zingt de Sweelinck Cantorij de ”Suite voor Jan en Alleman“, een aantal Nederlandse volksliederen in bewerking van Anne E. de Bruijn en zullen een aantal Spaanse liederen ten gehore worden gebracht.

 

De Sweelinck Cantorij wordt begeleid door pianist Saskia Zoet en gitarist Ilse Hoekstra. 

Het geheel staat onder leiding van dirigent Anne E. de Bruijn. 

U bent van harte uitgenodigd!

 

 

Zondag 26 maart  - 4e zondag in de Veertigdagentijd

 

Hervormde kerk Jelsum, 9.30 uur.

 

Voorganger: ds. Mirjam Hulzebos, organist: dhr. Ernst Panstra

 

Aan deze dienst zal de Sweelinck Cantorij uit Stiens meewerken. Het wordt een dienst met veel muziek waarbij de cantorij een aantal liederen uit het liedboek samen met de Gemeente zal zingen, en daarnaast een ook eigen repertoire ten gehore zal brengen.

 

De Sweelinck Cantorij heeft een veelzijdig repertoire: van laatmiddeleeuws tot aan onze tijd. De SC is gespecialiseerd in Engelse koormuziek van rond de 16e eeuw. “The Oxford Book of Tudor Anthems” met composities van o.a. William Byrd en Thomas Tallis staat daarbij centraal. In deze dienst zal het koor o.a. : If ye love me van Tallis zingen, een lied bij Johannes 14: 15 – 17. Het koor staat sinds januari 2017 o.l.v. dirigent Anne de Bruijn.  Voor meer informatie zie http://www.sweelinck-cantorij.nl/ of https://www.facebook.com/sweelinckcantorijstiens/

 

 

FESTIVAL of Lessons and Carols door de Sweelinck Cantorij.


Op zondag 11 december 2016 om 19.30 voert de Sweelinck Cantorij. A Festival of Lessons and Carols uit in De Hege Stins te Stiens.

De Sweelinck Cantorij staat onder leiding van gastdirigent Marcus Veenstra. Organist is Auke de Boer. Volgens Engelse traditie zingt het koor in de Adventstijd Carols, afgewisseld met lezingen en samenzang. Natuurlijk mag een “Magnificat”, nu van Durante (1684 – 1755) niet ontbreken.

Op zondag 18 december 2016 wordt in de PKN kerk in Menaldum hetzelfde programma om 19.00 uur uitgevoerd.

 

 

 

 

 

 

Onderstaande recentie stond in de LC over ons jubileumconcert:

 

 

 

 

 

 

Op 24 april 2016 houden we een jubileumconcert ter ere van het 30 jarig bestaan van de Sweelinck Cantorij en ook vanwege het feit dat onze dirigent 25 jaar ons koor dirigeert.

                                                Titel van het concert
 

                  Frânske Barok yn 'e Fryske Buorren’


 (Kaarten kunnen besteld worden via deze site. Zie "Kaartverkoop")

 

De Sweelinck Cantorij uit Stiens is in Friesland in de afgelopen 30 jaar bij vele koorliefhebbers een bekende verschijning geworden. Mede door een originele aanpak van concerten en projecten heeft zij geregeld van zich  laten horen.

Om een goede invulling te kunnen geven aan het project ‘Frânske Barok yn 'e Fryske Buorren’ heeft de Sweelinck Cantorij de samenwerking gezocht met De Friese Balletschool. Een voor dit concert speciaal samengesteld muzikaal ensemble NASKA, zal het koor en de dansers, zowel gezamenlijk als apart, begeleiden. Door deze samenwerking is het mogelijk een programma te brengen waarin luisteren en kijken hand in hand gaan.

Het concert zal plaats vinden in de Hege Stins. Deze ruimte leent zich schitterend voor dit concert en wordt zo aangepast dat alles wat zich afspeelt goed te zien zal zijn, het  wordt een  bijzondere belevenis!

 

 

De rode draad van het programma is de Franse Barok. Bijvoorbeeld de prachtige composities  "Les Elements " van Jean-Féry Rebel, mooie lichte barokmuziek, om blij van te worden net als van het  Te Deum  van Michel Richard DeLalande. Een grootheid in zijn tijd.

Ok staat het "Jubilate Deo" van Guillaume Bouzignac op het programma, een werk voor koor en clavecimbel.
Zo worden prachtige vocale werken aan de vergetelheid ontrukt.

Daarnaast worden enkele werken uitgevoerd die, min of meer passend binnen bovengenoemd thema, eerder in afgelopen 30 jaar door de Sweelinck Cantorij ten gehore zijn gebracht. Bijvoorbeeld het prachtige Magnificat van  Francesco Durante(1684- 1755)

Verder zullen we de volgende composities ten gehore brengen:

 If ye love me - Tallis

 Il faut que tous - Sweelinck

En enkele franse chansons:
Nos esprit libre (A. Boësset)
D’un feu sécret ( M. Lambert)
Quand je bois
Belle qui tiens (Arbeau)


En uit ons historisch repertoire:

Ick hab dy leaf (Vredeman)
Vem kan segla (trad.)
Bogoroditse Devo (Pärt)
Ave Maria (Biebl)
Otsje Nasj (Tsjaikovski)


De Sweelinck Cantorij, dansers en ensemble zullen zowel gezamenlijk als los van elkaar werken uitvoeren. De algemene regie is in handen van Gooitsen Eenling.

 

KIJK OOK OP "VANPLAN"

 

Musici

De Sweelinck Cantorij zal worden begeleid door een selectie uit het
NAtionaal Symfonisch Kamerorkest (NASKA)

Bezetting: twee violisten, twee altviolisten, een contrabas en een fagot. De klavecinist Broer de Witte en op slagwerk Peter Dijkstra

Over de musici:

Het NAtionaal Symfonisch Kamerorkest is een enthousiast en flexibel orkest dat bestaat uit bestaat uitberoeps muzikanten en pas afgestudeerde conservatorium studenten.

Naast eigen gevarieerde concertseries (klassiek, populair klassiek, filmmuziek /live), oratoria, passies, festivals, etc.) wordt het NASKA veelvuldig uitgenodigd om koren te begeleiden. Een fijne en belangrijke taak om de muziekcultuur en het repertoire voor klassieke werken voor koor en orkest in stand te houden. Het repertoire reikt van Barok tot de Hedendaagse muziek.

 

Broer de Witte

Broer de Witte (1955) studeerde orgel bij Jan Jongepier en klavecimbel bij Henk Dekker, Chris Farr en Bob van Asperen. In 1983 behaalde hij aan het Stedelijk Conservatorium van Zwolle het diploma Uitvoerend Musicus. Hij volgde masterclasses bij Harald Vogel, Ton Koopman, Gustav Leonhardt en Menno van Delft. Na zijn afstuderen als organist en klavecinist heeft hij zich gevormd als koorleider.
Hij maakt deel uit van het Bremer ensemble La Cascade en het Friese trio Con Trije. Hij is organist van de Agneskerk in Goutum en cantor-organist in de kerkelijke gemeente. De Sweelinck Cantorij heeft bij eerdere concerten samengewerkt met de Witte.

Peter Dijkstra

Ervaren slagwerker. Docent slagwerk (ritmisch, melodisch ) in Cammingaburen te Leeuwarden. Ook verzorgt hij op verschillende locaties in Friesland drumles, hafabra-, vibrafoon- en marimbalessen. Peter Dijkstra heeft o.a. bij een belangrijke bijdrage geleverd aan ons project “Carmina Burana”.

Gooitsen Eenling

Docent drama ROC Friese Poort Leeuwarden. Gooitsen Eenling is vaak betrokken geweest bij concerten en projecten van de Sweelinck Cantorij. Ook hebben Gooitsen Eenling en de Sweelinck Cantorij een aantal malen het project  Via Dolorosa uitgevoerd, een bijzondere uitbeelding van het lijdensverhaal. Gooitsen heeft een bijzonder oog voor het dramaturgisch detail. Zijn expertise is voor een project als dit onmisbaar.

 


2015

Medewerking aan de Kerstnachtdienst PKN Stiens

 

 


2014

 

 

Lessons and Carols

 

In de Adventstijd voert de Sweelinck Cantorij voor de zesde keer “A Festival of Lessons and Carols” uit.

Op 14 dec. 2014 om 19.00 uur in de Hege Stins in Stiens.

Op 21 dec. 2014 om 19.00 uur in de Liudgerkerk in Ferwert.

De Sweelinck Cantorij staat onder leiding van Take Beukema en de organist

is Auke de Boer.

Zoals gebruikelijk worden de lezingen afgewisseld met een breed scala van carols. Er is een mooi evenwicht tussen gemeente- en koorzang.

Het koor zingt onder andere het prachtige, bezielde “Ave Maria” van Franz Biebl!

We komen binnen met “Al wie dolend in het donker” en we sluiten gezamenlijk af met

“Komt allen te zamen”.
 U bent van harte welkom bij deze sfeervolle diensten.

 


 

Het concert ‘Troostrijke Klanken van Brahms, Bach e.a.
op 2 november 2014 in de Groate Kerk te Sint Jacobiparochie is inmiddels achter de rug. De Groate Kerk was uitverkocht, er moesten zelfs mensen worden teleurgesteld. We vinden dat jammer, maar de voorschriften bepalen het maximum aantal bezoekers.

Een paar quotes uit de Bildtse Post (Anne Osinga):
"koorzang van een hoog niveau; prachtig concert; begeleiding door Jan Andries Dijkstra gebeurde op uitstekende wijze; virtuoze wijze uitgevoerd door Harry Maning; Fardau van der Woude en Ben Brunt excelleerden".

Kortom, zeer lovende kritiek.


De Sweelinck Cantorij uit Stiens en het Van Harens Ensemble uit Sint Annaparochie zijn in Friesland bij vele koorliefhebbers bekende verschijningen geworden. Mede door een originele aanpak van concerten en projecten hebben zij geregeld van zich doen spreken. Om een goede invulling te kunnen geven aan het project ‘Troostrijke Klanken" van Brahms, Bach e.a. hebben de beide koren de samenwerking gezocht.

Concertopzet.
Het concertprogramma is uit twee hoofddelen opgebouwd.
Vóór de pauze wordt muziek uitgevoerd die voornamelijk in het teken staat van de treurmuziek. Dit zijn composities die veelal teksten als uitgangspunt hebben die gezien kunnen worden als een gebed voor de begeleiding van een gestorvene en hem/haar helpen de eeuwige rust te vinden. Muziek dus waarin het zielenheil van de overledene centraal staat.
De beide koren zullen zich met deze muziek eerst afzonderlijk presenteren.
Het Van Harens Ensemble :‘O Jesu Christ meins Lebens Licht’ van J.S. Bach  Sweelinck Cantorij: enkele stukken van Mendelssohn en Brahms.

Door de samenwerking van beide koren is het vervolgens mogelijk om twee dubbelkorige werken uit te voeren in een zogenaamde ‘coro spezzati’ opstelling. In deze opstelling staan de koren op afstand van elkaar, wat in de goede akoestische ruimte van de Groate Kerk een prachtig stereo effect zal hebben.

De uit te voeren dubbelkorige composities zijn:

‘Te Deum’ van A. Caldara en ‘Ich lasse dich nicht’ van J. S. Bach.
Het 'Te Deum' is een liturgische hymne ter verheerlijking van de Heilige Drievuldigheid. De benaming verwijst naar de eerste twee woorden van de Latijnse tekst 'Te Deum Laudamus' ('Wij prijzen U, o God'). De lofzang werd al in de 6de eeuw in het kerkelijke getijdenboek opgenomen en dateert wellicht uit de 4de of 5de eeuw.

Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn is een citaat uit het oude testament (Genesis 32:27): op een breuklijn in zijn leven strijdt de aartsvader Jakob een nacht lang met een onbekende in wie hij uiteindelijk een engel Gods herkent, die hij vervolgens dwingt hem te zegenen; de van oorsprong derhalve joodse tekst is gechristianiseerd door de toevoeging mein Jesu. Deze tekst kwalificeert dit motet - zoals diverse andere - als Trauermusik, bestemd voor een begrafenis of herdenkingsdienst.


In dit eerste deel van het programma is er ook ruimte voor solistisch optreden van Fardau van der Woude, sopraan en Ben Brunt, bariton.

Na de ‘Trauermusik’ (en na de pauze) komt de troostgevende muziek aan bod. Muziek waarin niet de overledene centraal staat, maar de nabestaanden.
Dit tweede deel van het concert wordt ingevuld met delen uit
‘Ein Deutsches Requiem’ van Johannes Brahms.
In 1869 (precies 145 jaar geleden) werd dit werk voor het eerst volledig (d.w.z. alle 7 delen) uitgevoerd in Leipzig, de stad waar ook Bach vele decennia daarvoor zijn muziek componeerde en liet uitvoeren.

Tijdens het concert van de Sweelinck Cantorij en het Van Harens Ensemble zullen de delen 2, 4, 5 en 6 van dit Requiem worden uitgevoerd. Door de koren samen te voegen ontstaat één groot koor waarmee een koorklank bereikt kan worden die voller van toon is en daarmee meer passend bij deze compositie.

De muzikale begeleiding is in handen van twee toetsenisten:

Harry Maring: synthesizer
(waarmee de klankkleuren van de orkestversie worden ingevoegd)

Jan Andries Dijkstra: vleugel

Petra Dijkstra:  paukeniste
Zij voegt met haar klanken en dreunende ritmes dramatiek toe aan dit Requiem.


De al eerder genoemde Fardau van der Woude en Ben Brunt zullen de sologedeeltes voor hun rekening nemen.


De vaste tekst van de Latijnse dodenmis, het requiem, is een gebed dat de gestorvene begeleidt, en hem helpt de verlossing te bereiken. Brahms gaat heel anders met het idee van een requiem om. Niet de overledenen hebben hulp en troost nodig, maar de nabestaanden. Hij koos daarom teksten uit het Oude en Nieuwe Testament (in de vertaling in het Duits van Maarten Luther) en ook apocriefe boeken, die de nabestaanden helpen hun lijden te verlichten en de onomkeerbaarheid van de dood te accepteren. De keuze van de teksten getuigt van Brahms’ grote kennis van de Bijbel en van zijn persoonlijke religieuze opvattingen en geestelijke vrijheid.
Ein deutsches Requiem is geen treurmuziek. De centrale gedachte van het werk is niet de eeuwige rust van de overledenen, maar voor alles de troost voor degenen die het leed dragen, muziek dus voor de levenden. Zo begint Brahms' requiem met de tekst "Selig sind, die da Leid tragen, denn sie sollen getröstet werden" (Matteüs 5:4), terwijl de traditionele Latijnse requiemmis begint met "Requiem eternam dona eis, Domine" ("Geef ze eeuwige rust, o Heer").


De uitvoerenden:
De Sweelinck Cantorij o.l.v. Take Beukema
Het Van Harens Ensemble o.l.v. Henney Venema
Fardau van der Woude, sopraan
Ben Brunt, bariton
Harry Maring, synthesizer
Jan Andries Dijkstra, vleugel

 Petra Dijkstra, pauken

 


 

 

 

 

.


 

 

 


 

 

Liet   fan   WYN   en   OARGEL        

Onder deze titel bracht de Sweelinck Cantorij uit Stiens een ode aan de naamgever van het koor: Jan Pieterszoon  Sweelinck ( 1562 – 1621 ).

Internationaal Nederlands beroemdste componist als maker van virtuoze orgelmuziek - voorloper van  J.S.Bach – en verrassende koormuziek.

De Sweelinck Cantorij liet verschillende kanten van Sweelinck horen. Ook tijdgenoten van Sweelinck ( uit Friesland : Vredeman de Vries ) en hedendaagse componisten kwamen aan bod, zoals Daan Manneke en Arvo Pärt.  Kortom een veelkleurig klankpalet.

Eén van de hoogtepunten was het  “Liet fan wyn en oargel” . Speciaal voor deze concertreeks gecomponeerd door Frank van Nimwegen op tekst van de Friese dichteres Margryt Poortstra. Zij liet zich inspireren door Sweelinck’s favoriete instrument: het orgel. Frank van Nimwegen maakte in zijn compositie gebruik van elementen uit bekende werken van Sweelinck.
Dit concert is voor het eerst uitgevoerd op 11 maart in Dokkum in het bijzijn van de componist. Zijn reactie:"Ik vind dat jullie het geweldig gedaan hebben.Goed verzorgde koorzang en meesterlijke muzikale intermezzi! Dank voor de muzikale warmte.

De  concertreeks is  op  14 oktober in  Sint Jacobiparochie afgesloten met een prachtig concert . Veel enthousiaste reacties. Met name "Liet fan wyn en oargel" en Salve Regina van Arvo Pärt werden zeer gewaardeerd.